Tidiga mornar o såriga händer..

 
 
 
 
Eftersom jag uppdaterat denna bloggen lika frekvent som politiker i valtider talar sanning, var det dags med ett inlägg. 
Mycket har hänt sedan det senaste, ett par årstider har gått, extrem torka, ett körkort har skaffats men också det viktigaste. Jag har i sommar blivit pappa till den finaste lille pöjk! 
 
Att bli papp är som att dra ett PB varje dag, magiskt på alla sätt! Med allt som det innebär, har spöna fått läggas på hyllan ett tag. Några tafatta försök i maj efter regnbåge och öring med magert resultat är knappt värt att nämna. Värmen lamslog det fisket och så va det med det!
 
Däremot har jag de få passen jag kunnat ta de senaste 3 månaderna lagt på jakten efter abborre. Dessutom med flugstickan i näven! Ett fiske så förbannat roligt att man efter 3-4 timmars sömn inte har problem med att 04.00 ge sig iväg 
 
jag har tagit upp flugbindandet nu, stod i valet o kvalet att köpa baitfishflugor eller försöka lära mig binda dem själv. Det blev det sistnämnda. Mellan blöjbyten och nattmatning får man då och då lite tid vid städet, jag o pojken (som ska hjärntvättas i tid till denna fantastiska hobby) har givit mamman sovmorgon och därefter filtrerar youtube på mönster som jag tror skulle passa mitt fiske.
 
Jag bestämde mig för att binda med Craft Fur och testa Uv-lim. Ett val jag inte ångrar! Det tog några flugor innan jag började närma mig dit jag ville nå. En kompakt kropp, ett någorlunda inbjudande huvud men framförallt en fluga som är lätt. Efter lite jobb ser de just nu ut såhär : 
En vit fluga med lite flash som fått ge rum för orange vitlökspenna! 
 
Blått och vitt.. behövs inget mer sägas om det..
 
Blått, vitt, orange och med flashnos.. just blå vit orange är en färg jag tycker är skapad för abborrfiske, det är en magnet.
 
Dessa flugor är på intet sätt något mästerverk. Men de passar mitt fiske. Jag förtynger dem inte, jag försöker göra huvudet stenhårt med lim, just för att kunna hålla i det ordentligt när man krokar av men också för hållbarheten naturligtvis. Fiskar man med sjunklina finns ingen anledning att förtynga flugorna, jag kan dessutom reglera ”droppet” och falltiden med hjälp av lite längre tafslängd. 
 
Resultatet då? 
 
Pass 1.
 
Pass 2.
 
Första passet var en fullträff.. egentligen var det ett väder som borde avskräckt flugfiske. Men med tanke på möjligheterna jag har att ”bara sticka ut en sväng älskling på 8 timmar” är kraftigt begränsad numera så spelar vädret ännu mindre roll nu än tidigare. 4-5ms blåst, lågt lufttryck, växlande väder och växlande regn. Det skriker ju inte randiga riddare om den prognosen.. morgonen började bra, fick 15 direkt med en fin på ganska exakt 800g. En sån fisk på flugspö är en fantastisk upplevelse på alla sätt! 
 
Såhär såg det ut många gånger..
 
När de börjar kliva upp mot 500-600g blir fighterna underbara på flugpinnen!
 
Blå, vit & orange, färgen får förtroende mer ofta än sällan!
 
Jag tappade bort fiskarna för att sedan komma på dem igen, vid en risvase dold under ytan på ca 5m djup stod de. De va kontakt i varje utlägg, och efter en stund med de mindre borrarna började de stora även komma igång. En respektabel siffra med fisk från 400-700g kom upp och jag njöt varje sekund.. Pass som givetvis gav mersmak.
 
pass 2. ny dag,  ny sjö och i princip samma väder.. det va lindrigare vind tack och lov.. Fisket var inte i klass med första passet men jag fick ändå vetskap om hur effektivt flugfisket är. 36 abborrar på några timmar är jag ändå helt nöjd med! Jag hade nog dubblat den siffran med en stinger applicerad på flugorna, men det får bli näata steg vid städet. Denna tur kom endast en bättre fisk upp kring 600g. Men det var en vacker kräftätare som värmde gott i morgonkylan. 
Finns ingen vackrare fisk i Sverige tror jag..
 
Så nu då.. Jag har köpt in lite kompletterande material till flugorna. Även om Craft Fur är basen så kan lite andra materialinslag ge en ny dimension. Noterbart var att vid pass 2 där de va betydligt trögare var det nästan bara en fluga som fick Godkänt betyg. Den hade en orange haka vilket jag tror utgjorde en huggpunkt. Därför blir det fler flugor med orangea hakor helt enkelt.. den ser ut såhär: 
Denna ska bli intressant att dänga..
 
 
Men den fluga jag tror kommer bli mest spännande att testa, det är ”The kräftinator” den ska förhoppningavis lura de selektiva mest sparsmakande kräftätarna.. 
The kräftinator.. to be continued...
 
skitfiske!
//Sjöström