Att dokumentera och följa!

Så fick jag äntligen tummen ur! Att skapa det där personliga forumet med möjligheten att följa mitt eget fiske och skapa en dokumentation som enbart kan förgylla de där blåsiga decemberdagarna där varken isen ligger eller båtarna är sjösatta. 
 
Jag har länge gått i tankarna att skapa en blogg i syfte att dokumentera och följa mitt eget fiske genom att börja fotografera och skriva för att påminna mig själv om tankar och idéer som annars lätt rinner ur sanden.. fisket är onekligen en drog, så stark att man drömmer, äter, tänker och lever för det. Det är 100% sant och ingen annan kan för mig påstå annat. Jag har under dygnets 1440minuter säkerligen inne en snus i alla fall 900 av dem. Likadant är det med fisket, det snurrar i mitt huvud mer eller mindre konstant.
 
Så vad vore då ett första försök att skriva utan att på något sätt vidröra det egna fisket? Det är lätt nu att förstå hur mycket man värdesätter tid. Efter klar utbildning och numera en 100%ig tjänst i skolans värld så förstår jag att de lediga dagarna är få, de lediga dagarna med fiske är färre.. 
 
Jag har jobbat på ganska hårt med flugbindningen nu de senaste månaderna för att bygga upp vårasken, jag är en allroundfiskare det ska sägas, men för stunden är det vårfisket efter regnbåge och öring i p&t vatten som lockar! Min pärla vad gäller vatten är tveklöst Kalvsjön. Den sjön ligger mig varmt om hjärtat och går att diskutera i oändlighet där det mesta är positivt. Men det lämnar jag till senare.
 
Det är en planerad tur dit den 17e Maj, jag har fått ledigt från jobbet och skapat mig en vårask som förhoppningsvis matchar förhållandena när jag med goda vänner anländer till sjön. Det som är positivt med en planerad ledig dag från jobb & annat är att man kan verkligen se fram emot den och bygga upp förväntningar. Det negativa är att vädret många gånger ska sätta käppar i alla hjul som finns. Därför är det onekligen så att det är bara att gilla läget, endast ett atomvapenkrig hindrar mig från att lägga ut en fluga den 17e maj och så är det med det. 
 
Visserligen har jag och min gode vän Jens vart på premiärtur till en annan härlig sjö vid namn Vällingasjön. Den första gången 1Maj så blåste dagen bort.. De va lögn att hitta någon mysig plats för ett produktivt flugfiske, varför den dagen kan lämnas till arkivet för meningslös fiskedag.. även om sådana egentligen inte finns, en dålig fiskedag är fortfarande bättre än en bra arbetsdag, det va skönt att blöta grejorna igen!
 
Vi gjorde dock ett försök till där vi söndagen den 7e maj gav oss iväg igen. Jag lyckades denna dag att peta upp en fisk som ändå får tänkas vara en övervintrare i sjön. Den började vaka inom kasthåll och landnära, jag stod på en kastbrygga ca 30m från vaket varför jag fick hoppas att den skulle komma närmare. Samtidigt står en herre med 3 kastspön laddade med allt från bombarda till skeddrag som han likt ett pumphagelgevär byter emellan och kastar i varje vakring som visar sig. 
 
Det uppstår genast en desperat kamp om vem fan som ska lyckas... Taggad till tusen tänker jag att bara du inte skrämmer iväg denna fisk med dina handgranater så ska detta nog bli en seger för herr Sjöström. Det slår mig genast att kanske tack vare hans plaskande rör sig bågen närmare mig? kan det va så? fan vet jag.. OCH fisken visar sig igen, ringrostig som man är i början är det bara ett under att den lilla hjorthårspuppan inte sitter i närmsta ris/gren/buske eller motionär i bakkastet.. Jag får på ett hyffsat kast.. ger puppan lite liv.. OCH SLÖURP! Den sekunden fisken tar flugan kan liknas vid ett ögonblick där allt runtomkring stannar.. Man reser spöet i hopp om rätt timing och... Visst är han där! 2017 Års första på torrt!! Konditionen är bra och kilosfisken orkar nästan i andra rusningen att komma ut på backing vilket enbart ger mig mer tillfredställelse
att få höra rullskrik igen! 
 
Jens kommer bort och hjälper mig att håva.. Vad är det första vi ser? jo.. Hjorthårspuppan sitter på utsidan på fiskens haka.. Den har missat, jag har felkrokat.. inte för att det försämrade drillkänslan på något sätt! Men perfektionisten i mig säger att de där va fan knappt så de räknades.. men de skiter njutaren i mig fullständigt i!
 
Därför är det bara be för att vädret den 17e maj ger oss en möjlighet att få se den första Sjösandsländan kläcka, även om prognosen nu visar att november kommer tillbaka.. Det kommer nog en inför rapport, så länge bjuder jag på förra årets finaste båge tagen i Kalvsjön. I hopp om att hitta en liknande vacker och förvildad regnbåge även i år! 
 
 
 
Väl mött 
Sjöström